BENDI OH BENDI

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera. Diharapkan para pembaca sekalian berada dalam keadaan sihat walafiat, Insyaallah.
Sekian lama menyepi... hari ini saya suka suki nak share pasal BENDI.
Kenapa BENDI???
 
Bendi merupakan sayur serba boleh digunakan di seluruh dunia. Bendi dicirikan oleh warna hijau, panjang berbentuk tirus dan berlendir di dalam pod yang diselitkan antara dua barisan biji serta tekstur runcingnya apabila dibelah 2 dan dibuka.
Ini terdiri dari ahli penting dalam keluarga Kapas adalah berasal dari kawasan-kawasan sekitar Sungai Nil di Afrika Utara dan Timur Tengah. Kewujudannya disedari sekitar 3500 tahun yang lalu di Habsyah. Orang-orang Mesir pada awal diketahui suka akan rasa bendi ini.
Ahaak… masuk sejarah la plak... macam dah pening ke baca fakta nih???
Bendi kemudian melampaui kepada perdagangan hamba dalam perjalanan ke Amerika Utara dan kemudian ke Eropah, Asia dan Selatan dan Amerika tengah. Ooo jauhnya asal bendi nih…
Bendi mempunyai kendungan kalori yang rendah. Ianya diperkaya dengan vitamin A, dari kategori Thiamin, B6, C, asid folik, riboflavin, kalsium, zink dan asid amino terakhir seperti tryptophan, cystine dan sulfur serta serat diet.
 
APA KHASIAT BENDI???
Khasiat nya memang tersembunyi disebalik kecantikan warna hijau nya…
 
1)   Ibu hamil digalakkan makan bendi banyak-banyak kerana ianya kaya dengan asid folik yang penting dalam pembentukan tiub neural janin pada 4-12 minggu daripada tempoh hamil selama berada di dalam lendir rahim ibu.  
2)  Bendi juga bagus untuk ibu-ibu hamil yang bakal bersalin, di mana ia dapat mengurangkan masalah sukar bersalin… konon-konon macam air selusuh la…
 
3)  Kekunci dan serat yang terdapat dalam bendi membantu melaraskan gula dalam darah dengan mengawal penyerapan di dalam usus kecil.
4)  Kekunci serat daripada bendi mempunyai kualiti unggul yang banyak dalam mengekalkan kesihatan saluran gastro-usus.
 
5)  Bahagian biji, akar & bunganya  jika direbus, ia boleh membantu melawaskan proses pembuangan toksin badan.
6)  Ia membantu memerangkap lebihan kolesterol, toksin metabolisme dan lebihan hempedu di lendir dan mendorong ia keluar melalui najis.
7)  Oleh kerana peratusan air lebih tinggi di sebahagian besar bendi ia sekali gus menghalang sembelit, perut bergas atau kembung di bahagian abdomen.
8)  Akar yang direbus juga mampu mengurangkan bengkak & radang pada salur pembuangan.
9)  Bendi juga adalah julap yang sangat baik untuk merawat usus yang mudah terluka, menyembuhkan ulser dan sooths trek gastrousus.
10) Bendi adalah sayur-sayuran yang sesuai untuk penurunan berat badan. Ia sangat bermanfaat kepada kesihatan jika dimasak atas api yang rendah untuk mengekalkan sifat-sifat. Ini juga untuk memastikan bahawa lendir tidak ternilai yang terkandung di dalamnya tidak hilang kepada haba yang tinggi.  
11) Bendi memudahkan penyebaran bakteria baik yang disebut sebagai probiotics. Ini adalah sama seperti orang-orang yang membiak dengan yogurt dalam usus kecil dan membantu biosynthesis Vitamin B kompleks
12) Katanya bendi mampu membantu menguatkan lagi otak dan menambahbaik daya ingatan serta kecerdasan.
13) Untuk menambah kelantunan & kelembutan rambut anda. Rebus bendi yang dihiris secara melintang sehingga dapat bentuk lurus memanjang. Apabila disejukan, tambahkan beberapa titik perahan lemon. Kemudian gunakan air rebusan ini sebagai air bilasan rambut.
14) Selain itu, air rebusan akar, bunga & biji bendi juga boleh digunakan sebagai krim sapuan pada kudis & bisul.
15) Jika dah rebus bendi untuk dimakan, air rebusan nya boleh digunakan sebagai sirap untuk melegakan batuk atau merawar sakit kerongkong & hidung. Cuma perlu mencampurkan sedikit gula batu kedalam air rebusan bendi itu tadi.
16) Lendir bendi juga boleh digunakan sebagai krim penyejuk & melembutkan kulit terutamanya kulit muka.
17) Bendi juga bagus diamalkan oleh pengidap kencing manis. 2 biji bendi dipotong hujungnya, kemudian dituris bahagian tengahnya. Rendam bendi tersebut  di dalam segelas air selama semalaman (pastikan gelas ditutup dengan piring). Pada keesokan harinya, keluarkan bendi & minum air rendaman itu. Cuba amalkan selama 2 minggu. Insyaallah, dengan izin Allah, usaha kita pasti ada berjaya.
 
Berikut adalah senarai kandungan nutrisi dalam bendi.
Lemak kurang dari 0.1 gram
Kolesterol : 0%
Karbohidrat : 0.9 gram
Protein : 0.2 gram
Kalsium : 0.9 gram
*********************************************************************************
Sekian perkongsian saya hari ini, semoga bermanfaat.
 
NIAT SAYA MAHU BELAJAR MEMPERBAIKI DIRI &
MENJADI MUSLIMAH YANG LUAR BIASA BAIK.
SAYA JUGA INGIN MEMBANTU LEBIH RAMAI ORANG
& MEMBERI MANFAAT KEPADA SEMUA.
SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN. Aaminn
 Mohon doa kalian juga. Terima kasih.
 
Ikhlas dari, ^_^ Supermom
 
Nota kaki; Nantikan entri berikutnya tentang BENDI...
                    ish ish ish kenapa asyik BENDI jek nih...
 

Comments