Pedulikan Ekonomi Dunia, Bina Ekonomi Sendiri

Assalamualaikum,

Semenjak, dua menjak, tiga menjak ni... masyarakat Malaysia asyik membincang tentang isu kos sara hidup yang semakin meningkat sejajar dengan pembangunan ekonomi negara.

Namun, permasalahan sebenar adalah berkaitan dengan pendapatan bulanan yang tiada perubahan atau kenaikan yang kurang memberangsangkan. Masalah ini melibatkan semua pekerja tidak mengira samada mereka dari sektor awam atau swasta. Kesemua mereka berdepan dengan masalah yang merunsingkan ini.

Dua isu panas yang ingin saya ketengahkan di sini adalah tentang isu gaji tidak mencukupi untuk membeli rumah sendiri & isu kenaikan harga minyak petrol Ron 95 & diesel.

Artikel di bawah ini sebagai bukti masalah yang melanda masyarakat Malaysia.
 
 
Isu Pertama

 
 
Isu Kedua
PERGERAKAN HARGA MINYAK DI MALAYSIA SEMENJAK 1990-2013

Fenomena kenaikan harga barang pernah terjadi di zaman Rasul saw dan sahabat-sahabat r.a. bertanyakan kepada Baginda saw:-
 
“Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang.”
 
Jawab Baginda saw; "Sesungguhnya Allah adalah Dzat yang menetapkan harga, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Maha Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah
maupun harta.”
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah)
(1) Sesungguhnya Allah Dzat Yang Mentakdirkan Semua Harga. (Tauhid Af'al)
(2) Sesungguhnya Kenaikan Harga Tidak Mempengaruhi Rezeki Seseorang.
Rezeki, ajal maut & jodoh pertemuan adalah rahsia ALLAH. Yakinlah, rezeki yang Allah tetapkan tidak akan bertambah maupun berkurang. Meskipun harga barang meningkat, itu sama sekali tidak akan mengganggu rezeki kita yang telah ditetapkan.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala : “Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata."
(Surah Asy-Syuura, ayat 27)
والله أعلم بالصواب
wa ALLAHu 'alam bi as-sowwab
kredit : Facebook Saya Bangsa Johor
 
Apa yang telah berlaku pada sistem pemerintahan Malaysia adalah hasil dari undian seluruh rakyat Malaysia. Tangan anda telah memilih untuk dipimpin oleh kerajaan...
 
Namun, kerajaan tidak pernah memaksa anda untuk buat keputusan yang anda rasakan dan fikirkan patut serta betul...
 
Anda telah berjaya memikul tanggungjawab dalam menentukan hala tuju pemerintahan Malaysia...
 
Namun, mengapakah anda takut untuk bertanggungjawab dalam merubah hidup anda dari hidup biasa-biasa kepada HIDUP LUAR BIASA?
 
Pilihan di tangan anda...
Anda sendiri yang harus tentukan...
 
Saya nak berkongsi cerita tentang perubahan yang telah saya lakukan 4 bulan lepas...
Dengan melangkah setapak kehadapan & bertekad untuk merubah ekonomi keluarga, saya dan suami telah menghadiri Seminar Berani Berniaga anjuran Dr. Azizan Osman. Walaupun kami berada dalam kategori 'KESIAN' namun kami terselamat dari masuk kategori 'SEDIH LAGI MENYEDIHKAN'...
 
Di situlah semangat saya dibakar untuk melakukan perubahan dalam hidup saya yang biasa-biasa pada masa itu... Saya telah MEMILIH untuk menjalankan perniagaan secara online bersama Shaklee.
 
Atas dorongan semangat, sokongan suami dan anak-anak, serta bimbingan MENTOR yang sangat LUAR BIASA HEBAT, saya berjaya lakukan perkara yang tidak pernah saya lakukan sebelum itu, iaitu berniaga secara online...
 
Berbekalkan semangat, usaha, doa & tawakal, saya berjaya memperolehi pendapatan sampingan setiap bulan dengan hanya mengamalkan supplement bersama ahli keluarga saya. Di samping itu saya berkongsi khasiat dan manfaat yang kami perolehi bersama rakan-rakan secara offline dan online.
 
Hasil perkongsian manfaat, menjadikan rakan-rakan teruja untuk mengamalkan supplement Shaklee seperti kami. Tujuan yang utama adalah untuk mempertingkatkan tahap kesihatan dari biasa-biasa kepada LUAR BIASA SIHAT.
 
Bermula dengan bonus 2 angka, saya kini memiliki 3 angka bonus, dan Insyaallah saya menyasarkan bonus 4 angka pada penghujung bulan September ni. Mudah-mudahan berkat bulan kelahiran 3 hero saya iaitu Alief Haiqal, Aidiel Haqimi & Adam Hiqmal, impian yang jelas bersama usaha akan menjadi nyata. Mohon doa dari pembaca semua... Amin...
 
Berpandukan moto Dr. Azizan Osman, jika mahu berniaga kita perlu ada MESTI. Apa bendanya ni... Mari saya terangkan...


M : Matlamat / Misi / Mentor
E : Elmu untuk mengawal Emosi
S : Susun Strategi yang Sistematik
T : Tindakan / Tingkahlaku
I : Impian / Intention (niat)


Saya sentiasa berpandukan 5 perkara ini untuk pastikan saya tidak terkeluar dari sasaran. Tidak dilupakan 5 perkara wajib iaitu Rukun Islam dan 5 perkara perlu iaitu Rukun Negara...
 
Saya bersyukur dapat menjalankan bisnes Shaklee bersama-sama bimbingan MENTOR yang sangat LUAR BIASA HEBAT juga bersama rakan-rakan seperjuangan yang sentiasa berlumba-lumba untuk jadi yang terbaik.
 
Kalau kita mahu berjaya, kita perlu belajar dengan orang yang telah berjaya supaya kita tidak perlu melalui kegagalan yang telah mereka lalui... Kita boleh pilih FAST TRACK untuk berjaya lebih cepat... Jangan pilih TRY AND ERROR TRACK...
 
Saya sentiasa berdoa untuk kejayaan saya sekeluarga & rakan-rakan seperjuangan. Saya mahu lebih ramai rakan-rakan berjaya mengubah hidup mereka dari hidup biasa-biasa kepada
HIDUP LUAR BIASA...
Inilah sumber inspirasi saya
 
Sentiasa semat di dalam hati...
 
Man Jadda Wa Jada adalah berasal daripada pepatah Arab untuk membangkitkan motivasi diri, yang bermaksud :
"Siapa yang bersungguh-sungguh, pasti berhasil."

 
Saya doakan anda semua
KAYA dan BERJAYA. Amin
 
Saya bersedia membantu anda untuk berubah kepada
HIDUP LUAR BIASA

# FREE CONSULTATION # ADORABLE PRICE # GOOD MENTORING
# GOOD MOTIVATION # BUSINESS OPPORTUNITY WITH

Asnita Baharin | Shaklee ID : 929497 | 019-7187112 (Call, SMS) | ita2112@yahoo.com
 

Comments