BAGAIMANA UJIAN INDEKS GLISEMIK MAKANAN?


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kaq As ni mencari maklumat di internet pasal nak buat test Glysemic Index bagi sample produk kilang Kaq As kerja ni.

Pastu dapat info yang sangat2 berharga. Baru Kaq As tau yang nak test GI ni bukan semudah chemical test yang lain, ia melibatkan biochemical test method tau.



Melibatkan manusia sebagai medium untuk ujikaji dan juga alatan untuk uji kandungan glukosa dalam darah (ala yang macam ibu2 preggy test gula kencing manis tu la...)

Sekali test memerlukan 10 orang manusia yang SIHAT, sebab manusia yang sihat ni pastinya organ pencernaan mereka berfungsi dengan baik la kan.

Then kena minum 2 sample berbeza iaitu sample yang hendak diuji & sample referance standard sebagai penanda aras untuk perbandingan.

Bayangkan, selepas 10 orang manusia sihat ni minum sample ujian, kena tunggu 2 jam untuk proses pencernaan berlaku. Lepas 2 jam baru la sample darah mereka di uji.

Kemudian mereka kena minum plak sample referance standard, kena tunggu lagi 2 jam untuk ambil sample darah mereka untuk uji kandungan glukos.

Kedua2 result 10 orang tu akan dikira purata & dibandingkan untuk mendapat bacaan skor glysemic index sample tersebut.

Skor GI yang tinggi menunjukkan kadar pencernaan karbohidrat yang cepat naik & cepat turun, kesan ini akan menyebabkan seseorang itu cepat kenyang & cepat lapar semula sebab kadar gula dalam darah naik & turun dengan mendadak.

Tapi skor GI yang rendah, menunjukkan kadar pencernaan karbohidrat yang perlahan & sekata, maka kandungan gula dalam darah lebih seimbang & kesannya kita akan rasa kenyang lebih lama.

Kalau dah test method komplek macam ni, jangan tanya la berapa kos testing ni, mesti mahal punya. Tapi Shaklee sanggup invest kos untuk pastikan hot item promo bulan ni diuji skor GI nya.

Maka, skor GI rendah ni dimiliki oleh ESPShaklee tau, protein non-GMO yang kami sekeluarga minum waktu sarapan setiap hari. Memang kami tak salah pilih protein terbaik untuk keperluaan harian.

Kaq As sangat2 galakkan u olls yang nak rambut sihat, kulit sihat, otot sihat, organ sihat, tulang sihat & kuku sihat, amalkan lah minum ESP ni setiap hari. Kaq As jamin u olls pasti suka punya la dengan #ShakleeEffect nya macam kami #ShakleeLover.

Boleh baca sini untuk Tips pilih protein

Meh pm sini untuk order u oll punya ESP, www.wasap.my/60197187112/nakESP




Wassalam,
 
  
  

Saya bersedia membantu anda untuk menikmati faedah sebagai ahli Shaklee yang sah.

# FREE CONSULTATION # ADORABLE PRICE # GOOD MENTORING
# GOOD MOTIVATION # BUSINESS OPPORTUNITY WITH


Asnita Baharin | Shaklee ID : 929497 | 019-7187112 (Call, SMS, Whatsapp) | ita2112@yahoo.com

Comments